Krista, möhippa, bad och stugan

Oj det var länge sedan jag hade tid att skriva nåt här. Eller tog mig tid... Fast jag jobbar så mycket och den lilla tid som blir över försöker jag ta till vara på sommaren och göra viktigare saker än att skriva blogginlägg som knappt någon läser.

Krista har varit skadad och hunnit bli bra igen. Hon måste ha blviit rädd för något och sprungit in i en gren på nåt träd. Ett sår som gick snett in 5 cm under huden strax framför bogbladet. Hon fick först bara penicillinsalva, men hon blev sämre efter några dagar, hade jätte ont och feber så Erik åkte in till Torkel och hon fick pencillin och smärtstillande som Erik fick ge henne med spruta. Nu rider vi henne igen men hon har tappat kondis en hel del känns det som. Igår fick hon bada lite i Säfstjärn och när vi skulle hem fick hon galoppera upp för sandbacken som är direkt där på vägen hem. Det tyckte hon var skoj :-D och det tyckte jag med!

Förra helgen hade vi möhippa för Sara. Vi hade ett tema som var de fyra elementen. Så dagen började med att vi åkte till en handelsträdgård och hon fick välja ut växter hon ville ha för 400 kr och åka hem och plantera dem, jord. Sedan tog vi oss ner till Gruvplan där det var en hel del folk pga crusing i stan, där fick Sara grilla korv och dela ut till folk, eld. Efter det fick hon rida käpphäst till fäboden och blåsa upp balonger och dela ut till barnen som besökte fäboden, sedan fick hon även flyga drake, luft. Det sista i dalen var bad i ån med tantbaddräkt, badankebadring och badmössa. Vädret hade varit kalasfint hela dagen tills hon skulle bada, just då kom det en störtskur så vi andra stod med paraplyer medans hon fick kliva i ån och tvaga sig, haha. Sedan tog vi oss hem till Sara poch gjorde i ordning oss för att gå ut. Mat på Athena, glass på Sätergrillen, mer dricka på Dalarasten och tillbaka till Athena där dom hade öltält eftersom det var crusing i stan. Sara gick hem efter en stund, medans Emma och jag och några fler tog ett nattligt bad vid hundbadet. En riktigt bra kväll... Lite sämre var det att jag inte hade planerat vart jag skulle sova så jag låg i baksätet på bilen med min lilla skinnjacka och en regnjacka som täcke, burr.

Appropå hundbadet så var jag och Lajka dit nyss. Var riktigt skönt i vattnet nu. Vi var ut till flytbryggan och jag lyckades hjälpa Lajka upp med lite rivmärken på ena låret som följd. Hon har blivit duktig på att våga hoppa från bryggor iaf, men att få upp henne på flytbrygga är inte det lättaste fast att jag bottnade vid den här bryggan. Emma var där med sin dotter Loka, jag såg dom först när dom andra barnen ropade Loka, jag hade inte ens reagerat på att det kunde vara hon när jag gick i med Lajka. I min värld var Loka en bäbis.. fast hon föddes ju 2004 så hon borde ju börja skolan i år då inte undra på att jag tyckte hon blivit stor.

I helgen som var var vi i stugan. Micke och Ulrika och deras lilla grabb Gabriel var också med.. å så mina katter som heter lika som dom Micke och Gabriel, fast ena katten hette ju Mikkel från början, lite fördanskat sådär, men han kallas Micke iaf. Hur som helst så hade jag döpt katterna innan vi lärde känna dom, och deras Gabriel är yngre än mina katter, så det är dom som har härmats ;-) Det var iaf trevligt att åka upp lite fler än bara jag och Mathias. Vi spelade frågesportspelet som Mathias fick av mig när han fyllde år. På lördagen åkte vi in till Vansbro för vi var lite sugna på att hyra dressin och cykla på den gamla järnvägen, men dom andra tyckte att det skulle bli för dyrt med 450 per dressin som man cyklar två på. Så vi var in till turistbyrån och hörde oss för lite vad vi kunde hitta på istället. Så vi hamnade på en vandringsled och en jättemysig badsjö. Tyvärr hade jag lämnat Lajka i stugan eftersom jag trodde att vi skulle åka dressin, så jag hade lite dåligt samvete av att ut och gå massa kilometer utan att hon var med. Sedan åkte vi hem och grillande och mumsade gott. Smidigt när man är flera som lagar mat, Jag diskade lite och skötte klyftpotatisen och mina grillgrejer iofs.. Men det blev sallad och de andras mat (kött)behövde jag inte vakta så mycket. Vi åt ute pch efter ett tag kom det så mycket knott att vi flyttade in och splade frågesport även den kvällen. Förresten hade Mathias klippt lite gräs under dagen också. På söndagens morgon åkte Micke och dom hem innan vi hade vaknat. Jag och Mathias åkte till Öje för jag ville spela minigolf, men den minigolfen var inte hundar välkomna att följa med ut på den lilla ön där den är så vi åkte in till Malung istället. Vi hittade en minigolfbana på campingen där, Lajka fick sitta kvar i bilen men det fanns då inga förbudsskyltar där. Minigolf är skitsvårt, vissa banor, dom med uppförsbacke är inte min grej, helt omöjliga ju. Men flera andra gick ganska bra. Mathias hade bara typ 10 slag färre än mig på dom 18 banorna som var. Dessutom gjorde jag hole in one på en bana!!!! Fy fan vad jag är bra!! Sedan åkte vi hem till stugan igen efter lite handling. Mathias klippte resten av gräset medans jag tog hand om den stora disken från dagen innan. Sedan for vi upp en vända till Överåsen där dom har fäboddagar på söndagarna och säljer fika och lite sådär till turister. Så vi bidrog med att fika lite och klappade lite på djuren, Mathias blev förtjust i en kaninunge som hoppade fram och slickade på hans hand. Och jag var ju tvungen att klappa lite och klia bort knott från Obelix, en ardenner som Yvonna har lånat dit. Han är inte så mycket högre än Krista skulle jag tro, men han är nog dubbelt så bred. Sen åkte vi ner till oss och grillade igen :) Tänk att vi inte har grillat annat än korv och pannkakor i öppna spisen där förut.. Men grillen jag köpt förut skruvade vi ihop i våras och den har använts varje gång vi varit där nu. Blev att kolla på TV på söndagkvällen.. Mathias sov väl ett tag också. Kollade på Solsidan, co Segemyr och Varg Veum. Sen började nån mer film som jag sket i och somnade, Mathias kollade visst på halva den filmen. Sen vaknade jag vid 8 dagen efter och ville gå upp då, var på dass och så, men kröp ner i sängen igen sen och slocknade till nästan kl 12, besviken över att man sovit bort hela dagen. Blev att plocla i ordning och åka hem. Sen åkte jag och red Krista och då är vi tillbaka till början på inlägget här :)

Jag måste nog släppa datorn nu om jag ska orka upp sådär bajstidigt igen i morgon. 4 dagar på raken är inte skoj.. men bättre än 5 dagar som det blev förra veckan!! Övertid. Jag gör ju 10 timmarsdagar när jag jobbar.

Hoppas den uppdateringen var hyfsad.

God natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0