Mörkrädd

Jag måste ju göra nånting åt min mörkerrädsla. Jag vill ju bo på landet men då kan man ju inte vara såhär fånig. PÅ sommrarna är det ju inget problem, men tänk på vintern. Ska varken jag eller hunden få kissa från typ 16 till typ kl 9 på morgonen? Hundlucka och potta? Men om jag vill ha hästarna här då? Dom måste ju få mat och står dom inne måste dom ju ut i hagen och in från hagen, gärna vara ute i minst 12 timmar. Kan man anställa en mörkervaktare som kan följa med mig ut och hålla mig sällskap i mörkret? Inte så svårt jobb, så den borde inte behöva så mycket lön va? Jag är så pass mörkrädd att jag helst inte vill vara på nedervåningen i huset heller, fönstren känns så läskiga där. Nu är jag uppe i sängen/tryggheten, men eftersom Molly är hos Mathias så hade jag behövt pumpa ur brösten en skvätt, och flaska och tratten är nere, jag tror jag väntar med det tills i morgonbitti, om dom inte börjar läcka i natt, då blir jag ju tvungen att gå ner. Dom har inte alls så mycket mjölk längre, hon ammar bara morgon och kväll nu.

I morgon kommer Hans Erik hit. Han ska hålla lite koll på Vega när jag tar Krista och åker till Hea och joinar Vikmanhyttetjejerna på långritt. Jag som hittar i Djupdalarna ska med så dom får rida en lagom vända, men först ska alla till Säfstjärn och bada/äta matsäck. Får se om så många vill bara i ruskvädret som jag tror att det blir. Men en dels hästar har aldrig badat så dom vill välse hur dom beter sig med vatten. Krista går iaf i om jag ber henne, kan tycka att det är lite skönt om det är riktigt varmt ute, men hon föredrar att inte gå så djupt och att stå och käka vass eller nå sjögräs som växer i kanten av badet där.

Jag vet att jag troligen kan bli av med min mörkerrädsla, men lite hjälp i början i form av sällskap hade nog varit bra, så man märker att det faktiskt inte är så annorlunda mot när det är ljust.

Ska väl ta och sova så jag orkar med morgondagens äventyr. Just ja, tog en ridtur med Vega tidigare ikväll. Kollade lite vägar och sånt, närmsta ridleden bara några meter från vår tomt var riktigt fin, lite igenväxt och nedfallna träd på två ställen, ett riktigt när här, tänkte när jag red iväg att det där kan man nog hoppa om man är lite mer uppvärmd, så det gjorde vi när vi kom tillbaka, stort språng och så galopp efteråt, så snubblade hon på nåt och blev arg och sparkade lite, tokfia. Kul avslutning på ridturen :)

God natt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0