Hästarna

I eftermiddag har jag ridit båda hästarna, flyttade dom hem till Ronny i förrgår, bete ner det som hunnit växa upp senaste typ månaden sedan dom gick där sist, plus att betet hemma ska plöjas upp, och Erik har inte flyttat sina hästar från mamma. Tur det finns nånstans att göra av dom.
 
Ridvägarna därifrån är superbra, bara gå kanske 30 meter på asfalt sedan blir det mjuka åkervägar med gräs och sedan sandvägar och stigar i hela djupdalarna. Perfekt nu när dom går barfota och är lite ömma i hovarna.
 
Krista var ovanligt pigg och kändes jätte fin, red större delen med Nova i koppel och det funkade riktigt bra, vi kunde t.o.m. ta en liten galopp, sen fick Nova busa lös, då blir hon konstigt nog mer i vägen för oss. Det blev en tur på ca 4 km i kanske 40min.
 
Vega är ju aprädd för grannarna kalkoner! SÅ jag började med att leda henne förbi där, fixade en kvist som spö för att få henne att gå framåt. Satt upp längre bort på åkern, efter 10 min började vi trava lite och efter lite enkel uppvärmning i trav så började jag med övergångar, skritt, trav, skritt, trav och hon började lyssna riktigt bra, känns tryggt när bromsen funkar liksom :-) Klättrade lite och gick där det inte var någon stig, ut på stora sandvägen igen, skritt, trav, skritt, trav och så galopp upp för backen, en galopp i lite mellantempo med kontroll och utan bocksprång. Tog en smal stig(genväg) ner till en annan stor sandväg skritt, trav, skritt, trav, mötte en häst, lite mer skritt, trav och sedan galopp upp för den låånga backen, lite fortare men ändå med kontroll och utan bocksprång, bröt av strax innan vi kom upp, brukar stå bilar där med joggingfolk vilket det gjorde idag. Tog närmsta vägen hemåt sedan försökte jobba henne lite i form i traven, det gick väl sådär, vi tog några små galoppsträckor också som även dom gick bra, men det blev bara vänstergalopper idag. När vi kom tillbaka gick vi runt på en åker så vi slapp bli osams vid dom farliga monsterkalkonerna!!!
 
Någon hade stängt in Nova i bilen när jag kom tillbaka, jag hade satt fast henne i draget och lämnat luckan öppen så hon kunde ligga i bilen eller utanför om hon ville. Men när jag öppnade och släppte ut henne märkte jag att den stänger sig själv, pjöparna(minns inte vad dom heter) som håller upp luckan har börjat bli dåliga alltså. Måste byta, annars kommer jag aldrig kunna få med mig barnvagnen om jag är ensam.
 
Bestallt tid för nytt däck, hjulinställning och liten service på Forden nästa fredag. Hoppas kunna byta grejerna vid bakluckan själv, eller med assistans från någon bekant.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0