Projektet-Trädgårdsland

Här nånstans kan vi börja. Mitt projekt var att prova på att odla lite grönsaker på min egna lilla gård. Eftersom jag gick och fick jobb i sommar så blev det kanske inte så stort som jag hade tänkt, men nånting blev det i alla fall. Jag skippade morötter och palsternackor som jag hade velat sätta, hann inte gräva ut landet i tid. På denna bild kan man ana trädgårdlandet till vänster om den kala rosenbusken. Och i jordkällaren hade förra ägarna lämnat ett litet drivhus i plast, så lämpligt!
 
14:e april:
Så såg landet ut från början, jag hade satt lite vitlök i vänster hörn på hösten innan.
 
14:e april:
Här har jag grävt och fyllt på med hästgödsel som jag mockat ut ur hagen, kanske inte det bästa, men det enda jag hade tillgång till i år.
 
Eftersom jag inte hade flyttat hit i våras  så började jag driva upp plantor i lägenheten i Hedemora som så småningom fick flytta hit och bo inne, vi hade väl mellan 10-15 grader inne i våras. Mina första gurkplantor dog, dom var lite mesiga och gillade inte att vi hade det lite svalt inne. Men mina chili och paprikaplantor växte och purjolöken också. Den första bilden är på en paprikaplanta från förra året, mitt första försök att odla paprika, så i våras fick jag min första mogna röda paprikan. Här på bilderna är det väl sqasch, chili/paprika(har tyvärr blandat ihop dom), gurka, purjolök, och tomatplantorna från kursen, mina var så små att jag inte vågade ta med och visa dom.
 
 
24:e maj:
Vitlöken till vänster, En halvvissen persiljekruka och en kruka med annan kryddväxt(vet faktiskt inte vad det är). På det fuktiga området har jag satt 3 rader potatis. Området nedanför är till andra saker, visste nog inte riktigt vad vid det här tillfället.
 
Nu till det trixiga, resten av bilderna är i mobilen. Ska försöka ordna in dom. Bäst att spara det här nu så jag inte råkar tappa bort det.
 
Sådär, hittade en hel del bilder, en drös andra på ett helt annat ställe i mobilen. Som en djungel att leta på minneskortet i den. Och bland alla bilder så är det bara en bråkdel som är på växter m.m.
 
Här kommer lite bilder från drivhuset den 25:e juli:
  
Jag kom fram till att plantorna som växte sig stora måste vara dom avlånga paprikorna och inte chili. Det får visa sig, blir dom gula är det paprika, blir dom röda är det gigantisk chili.
 
29:e juli:
Vitlöksblasten började vissna, det sista av den försvann när hönsen hittade till landet. Får väl se om själva lökarna är kvar i jorden när jag ska börja skörda.
29:e juli:
Potatisen har växt sig stor. Tillvänster är det nya squashplantor på gång, av första plantorna jag satte så dog alla utom en, så om hösten blir fin kanske jag kan få någon sqash. I mitten här har jag satt sättlök det blev rödlök eftersom dom gula var slut när jag skulle köpa, och rödlök är ju mildare och egentligen godare. Till höger utökade jag landet lite och satt 10 st purjolökar, dom har jag sått frön för att få upp.
 
12:e augusti:
Första tomaterna börjar mogna i drivhuset. Humlan jobbar med mina gurkblommor och en liten gurka är på gång, jag är glad :)
 
 Nu blev det strul med bilderna jag tog idag, hittar dom inte i mobilen.
 
Jag bjuder på en bild på mina "arbetshästar", här jobbar dom med att klippa gräset. Närmsta hästen här är anledningen till några missade kurstillfällen, vi har börjat rida distans. Klarade en tävling på 5 mil i juni, I augusti fick vi bryta efter 3 mil då var hon plötsligt halt i veterinärkontrollen.
 
Sista bilderna fick jag ladda upp på facebook för att få in i datorn.
 
4:e september:
Mina växthusplantor växer, men tomaterna börjar se bleka ut och en har växt ur växthuset. Någon gång vill jag ha ett riktigt växthus.
 
4:e september:
Landet är grönt allt utom vitlöken verkar må bra. Jag satte nån bönsort lite sent eftersom dom första av även dom dog, dom blommar för fullt nu. Kryddsorten som jag inte vet vad det är är med på en bild, någon annan kanske kan ge sig på en gissning. Jag fick med den i Linas matkasse, hade varit klokt att lägga på minnet vad det var. Squashen har precis börjat blomma, helt fel årstid skulle jag tro, funderar på om jag har möjlighet att ta in dem när det blir för kallt.
 
4:e september:
Gurkplantorna har bott i en ampel och det är tur för det är så kallt på nätterna ibland att dom antingen får bo i duschrummet som är oisolerat eller under trappen inne. Tyvärr glömmer jag ofta att ta ut dom i solen på dagarna, men en gurka är verkligen på gång, och flera småttingar är på väg, hoppas på att kunna äta någon egen gurka i år.
 

Ja, såhär ser det ut just nu.
 
Jag väntar så länge det går med att skörda.
 
En potatis har jag redan ätit, hönsen hade fått fram en så jag tog in den.
 
Hade gärna tagit med något till skördefesten men jag tror bara att persiljan är duglig av det jag har just nu. Potatis finns redan i Österfärnebo.
 
Jag tycker ändå att jag har lärt mig en del av detta, och nästa år ska jag nog skaffa någon duk som skyddar mot frosten, jag fick skrapa is på bilen i midsomras när jag skulle till jobbet, det hade jag inte räknat med.
 
Jag fick en tupp av grannen i augusti någon gång och när han kom hit började han och hönsen ta längre utflykter så jag har hittat dom liggande bland mina purjolökar, badande i jorden och haft det så bra! Medans jag fått panik över att dom lagt sig på purjolökarna!!! Men hönsen ska så småningom få en rastgård istället och bara gå lösa när jag har bättre koll. Efter att jag har skörat är dom istället väldigt välkomna att sprätta runt i landet.
 
Jag kommer troligen inte få så bra skörd eftersom många plantor dog och jag försökte hinna få upp samma saker igen. Jag skulle ha försökt med något annat istället. Försökte med plocksallad och spenat, men det var troligen för gamla frön för inget kom. Har inte haft ekonomi för att köpa en massa saker så jag testade även vissa gamla frön, dillen var nån gammal påse, två gamla påsar, där bara ena grodde.
 
Ser fram emot att så vissa saker nu i höst också. Jag tror mina purjolökar få stå kvar, har för mig att vi glömde såna ute ett år hos mamma och att dom året efter blev jätte stora och blommade. Kanske skulle lägga lite halm runt dom?
 
En sak som förvånade mig var krukkryddväxternas livskraft, dom var i slängstadiet om man bor i lägenhet, satte ut dom och dom har växt bäst av allt, t.o.m. bättre än ogräset.
 
Så avslutar jag mina lilla skrivning om mitt projektarbete.

Kommentarer
Postat av: Dan Jaans

Det ser ju jättemysigt ut

Svar: Tackar
Lisa

2014-09-09 @ 20:55:11
URL: http://riktigatomater.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0